قطعات لیزر و کارتریج جوهر


کارتریج یکی از مهمترین بخش های چاپگر است. به گونه ای که وجود آن برای فرآیند چاپ ضروری است. رنگ مورد نیاز برای چاپ از طریق آن در اختیار چاپگر قرار می گیرد. کارتریج های چاپگر را می توان بسته به نوع چاپگر به دو دسته لیزری و جوهر افشان طبقه بندی کرد.

شناخت قطعات و اجزای کارتریج در پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان به شما کمک می کند تا بهتر و راحت تر از این دستگاه های چاپگر استفاده کنید. به همین منظور در این مقاله به معرفی آن و ارائه اطلاعات لازم می پردازیم. با ما بمان.

بخش های مهم کارتریج لیزری

کارتریج تونر لیزری

کارتریج لیزری بخشی از چاپگر لیزری است که وظیفه ایجاد تصویر روی کاغذ را بر عهده دارد. در این قسمت به جای پوشش Liquid Ink. از تونر تشکیل شده است که با حرارت و برق خشک می شود و به کاغذ می چسبد. کارتریج های لیزری در رنگ های مشکی، سبز آبی و چهار رنگ سرخابی (قرمز/بنفش) و زرد موجود هستند. در زیر اجزای آنها را بررسی خواهیم کرد.

پائو

درام یک استوانه آلومینیومی با بار الکتریکی است که توسط یک پوشش رسانای نوری احاطه شده است. عملکرد اصلی درام جذب ذرات پودر تونر با ایجاد خواص الکترواستاتیکی است که آنها را به کاغذ منتقل می کند. بنابراین هنگامی که دستور چاپ صادر می شود، درام برق دریافت می کند و تصویر روی آن توسط لیزر اسکن می شود. پس از اسکن تصویر، درام می چرخد ​​و تونر را جذب می کند تا تصویر را به کاغذ منتقل کند.

لیزر تونر ردیفی درام گاری

کارتریج تونر

کارتریج تونر ظرفی است که حاوی ذرات تونر است. گرد و غبار فر از فیلم پلاستیکی پوشیده شده با ذرات آهن ساخته شده است. در حین چاپ لیزری، این پودرها دارای بار مثبت می شوند و به سمت درام جذب می شوند. سپس با کمک چاقوی دکتر روی کاغذ صاف می شوند و تصویر تشکیل شده روی درام روی کاغذ چاپ می شود. می توان گفت که کل فرآیند حول محور اثرات بارهای الکتریکی و تغییرات آن بر ذرات تونر می چرخد ​​که این بارها را دریافت کرده و توسط آنها به حرکت در می آیند.

کارتریج تونر

دکتر بلید

دکتر بلید مقدار تونر را به اجزای دیگر جدا می کند و به طور مساوی روی کاغذ توزیع می کند. همچنین با پر کردن مجدد تونر، نقش بسیار مهمی در تضمین چاپ خوانا ایفا می کند. در کارتریج های رنگی معمولاً این قسمت با همکاری رولر توسعه دهنده تونر را برای چاپ آماده می کند. در کارتریج های تک رنگ نیز Dr. تیغه معمولاً منجر به بارگیری دقیق تر با غلتک توسعه دهنده می شود.

دکتر بلید

این قطعه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. اگر این تیغه زنگ زده باشد، نه تنها تونر به درستی پر نمی شود، بلکه به کارتریج نیز آسیب می رساند.

آهن ربا

آهنربا یک میله استوانه ای با خواص مغناطیسی است. این قسمت بین کارتریج تونر و واحد درام قرار دارد. وظیفه اصلی آن ایجاد و جذب بارهای الکتریکی در تونر است. تونر تحت تأثیر بار الکتریکی بین آهنربا و درام به درام تحویل داده می شود. آسیب به این ناحیه باعث ایجاد لکه های سیاه و تغییر رنگ در نسخه چاپی می شود.

آهن ربا

بلوک حرارتی

بخاری از دو غلتک تشکیل شده است. غلتک بالایی بخاری توسط یک لامپ با دمای قابل تنظیم گرم می شود که با گرم شدن لایه نازک پلاستیکی را ذوب می کند و جوهر از طریق غلطک ها به کاغذ منتقل می شود. این غلتک به راحتی تمیز می شود زیرا با یک لایه سیلیکونی نچسب پوشانده شده است.

غلتک های پایینی نیازی به گرم شدن ندارند و اغلب از لاستیک سیلیکونی نرم ساخته شده اند که کاغذ را می گیرد و به آن اجازه می دهد به طور ایمن و روان از بین غلتک ها عبور کند.

فوم غلتک

با افزایش تماس بین کاغذ و درام، غلتک فوم تونر را به کاغذ منتقل می کند. کثیفی ها و زباله های باقی مانده روی درام را پس از چاپ به طور کامل پاک می کند. فوم غلتک یک تکه نمدی استوانه ای است که در قسمت پایینی درام قرار دارد. آسیب دیدن این قطعه باعث ایجاد وقفه های زیادی در فرآیند چاپ می شود. توجه داشته باشید که فوم رولر بسته به عملکرد آن باید تعویض شود.

فوم غلتک

تیغه

تیغه یک تیغه تمیزکننده است و عملکردی مشابه غلتک فوم دارد. یعنی پس از اتمام مراحل چاپ، درام را از ذرات باقی مانده روی آن پاک می کند. لازم به ذکر است که ذرات باقیمانده تونر روی فوم غلتک نیز توسط تیغه حذف می شوند.

پول

درام شاتر

درام شاتر یک قطعه پلاستیکی است که در هنگام نصب درام را احاطه می کند تا از نور جلوگیری کند.

تسمه انتقال

تسمه انتقال وظیفه جابجایی کاغذ در داخل چاپگر را بر عهده دارد. پس از عبور از درام، جوهر می تواند تصویر یا متن مورد نظر شما را روی کاغذ بنویسد. برخی از چاپگرهای کوچک به جای غلتکی که به عنوان تسمه انتقال عمل می کند، یک تسمه انتقال دارند. مهمترین علامت خرابی تسمه نقاله، گیرکردن مداوم کاغذ در چاپگر است.

تونر زباله

سطل زباله تونر باقی مانده از فرآیند چاپ را جمع آوری می کند. این قطعه به مرور زمان مسدود می شود و بنابراین باید تعویض شود. در غیر این صورت، چاپگر از کار می افتد و یا کیفیت چاپ تا حد زیادی کاهش می یابد.

تراشه های الکترونیکی

تراشه الکترونیکی در کارتریج تونر قرار دارد و به عنوان مغز آن عمل می کند. دستورالعمل های ارسال شده به کارتریج مانند انتقال پودر تونر به کاغذ و تخمین میزان باقیمانده تونر توسط این تراشه اعلام می شود. تعداد برداشت های انجام شده در این چیپست ثبت می شود و در صورت رسیدن به عدد مشخصی باید این تراشه تعویض شود. یک تراشه الکتریکی معیوب پیام های خطا را روی صفحه چاپگر نشان می دهد.

قطعات اصلی کارتریج جوهر افشان

چاپگرهای رنگی در بین کاربران چاپگر بسیار محبوب هستند. زیرا چاپ رنگی با کیفیت بالایی ارائه می دهد. فرآیند چاپ بر روی این چاپگرها بسیار ساده و شهودی است. اساساً، کارتریج‌های جوهر، محفظه‌هایی از جوهر هستند که به یک سری نازل‌های کوچک به نام هدهای چاپی متصل شده‌اند که برای ایجاد نقاط بسیار کوچک جوهر طراحی شده‌اند.

در یک رنگ خاص، مانند مشکی، می توان از فلش برای چاپ متن استفاده کرد. رنگ های موجود در کارتریج جوهر را نیز می توان برای ایجاد یک تصویر رنگی ترکیب کرد. یک کارتریج جوهر افشان از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

بدنه کارتریج جوهر افشان

بدنه به عنوان ظرفی برای جوهر عمل می کند. بسته به مدل چاپگر، کارتریج های رنگی و مشکی را می توان به طور جداگانه یا با هم در یک بدنه قرار داد.

بدنه کارتریج جوهر افشان

سر کارتریج جوهر

سر کارتریج جوهر افشان

قسمت اصلی هسته چاپگر جوهرافشان است که جوهر را به کاغذ منتقل می کند. هدهای چاپ کارتریج جوهر افشان از چهار قسمت زیر تشکیل شده است:

1- صفحه نازل: قسمتی که در هنگام چاپ جوهر از روی مقوا جدا می شود.

2- Cover Sheet: در صورت عدم استفاده را می پوشاند و محافظت می کند.

3- محفظه مرکب معمولی. جایی که جوهر درست قبل از چاپ قرار می گیرد.

4- بستر پیزوالکتریک (در چاپگر پیزوالکتریک): از کریستال پیزوالکتریک تشکیل شده است. ارتعاش این کریستال در بدنه کارتریج از نازل به سمت eng جریان می یابد این فرآیند به طور منظم و به صورت قطره ای اتفاق می افتد

5- صفحه مقاومت فلزی (چاپگر حرارتی): این قسمت با جریان الکتریکی ضعیف گرم می شود، جوهر گرم می شود و جوهر روی کاغذ می پاشد.

آخرین کلمه

برای اینکه چاپگر خود را در بهترین حالت خود قرار دهید، دانستن اجزای کارتریج های لیزری و جوهر افشان بسیار مهم است. زیرا اگر سند چاپ شده دستگاه کیفیت پایینی داشته باشد، کاغذ در چاپگر متوقف می شود و یا حتی در صورت مواجه شدن با پیغام خطای چاپگر، بیشتر از وضعیت مطلع خواهید شد. فراموش نکنید که برای انتخاب با کیفیت ترین کارتریج های موجود در بازار و رفع مشکلات پیش روی پرینترهای خود می توانید از مشاوره همکاران ما نیز بهره مند شوید.
 

ادامه مقاله: قطعات کارتریج